Emocje żyją w historiach. O mocy, jaką jest storytelling

Czy wiecie, że każdego dnia nasz mózg przetwarza aż 74 GB informacji dziennie? 74 GB INFORMACJI DZIENNIE – dokładnie tyle, ile jeszcze 500 lat temu wykształcona osoba przyjmowała w ciągu całego życia! Jak zatem sprawić, aby historia naszej marki, produktu czy wydarzenia nie tylko wzbudziła zainteresowanie, ale przede wszystkim została zapamiętana? Sposobem jest opanowanie sztuki opowiadania historii – jednej z kluczowych umiejętności liderów.

Ludzie kochają ciekawe opowiadania! Podczas ich słuchania wydzielają się hormony szczęścia: oksytocyna, dopamina, endorfiny! Tak było kiedyś, tak jest i teraz. Pamiętacie z podręczników szkolnych obrazki przedstawiające naszych prehistorycznych przodków zasiadających w kręgu przy ognisku i w skupieniu wysłuchujących opowieści? Dziś jest podobnie, z tą różnicą, że ogniska zastąpiły m.in. media społecznościowe – choć w nich również należy rozpalić przysłowiowy ogień, który rozbudzi emocje.

Każda firma, każdy produkt ma swoją historię i to od nas zależy jak ją przekażemy! Różnica między mówieniem a opowiadaniem jest bowiem ogromna i im szybciej ją dostrzeżemy, tym szybciej skorzysta na tym nasza marka.

 

Zacznijmy jednak od teorii. Czym właściwie jest storytelling? Jest to technika marketingowa, polegająca na tworzeniu przemyślanej wielowymiarowej narracji wokół głównej idei. Jej celem jest wywołanie emocji, wzbudzenie ciekawości i przede wszystkim wyróżnienie się spośród konkurencji. Stosowanie tej techniki to jak gra na wielu instrumentach – możemy używać mediów społecznościowych, stron naszej marki lub przekazywać historię ustnie w podcaście, audycji radiowych czy bezpośrednich spotkań z odbiorcami. Pole działania jest nieograniczone.

Storytelling ma bardzo wiele zalet. Poprzez opowieść m.in. budujemy więź i skracamy dystans pomiędzy marką a klientem, powiększamy zasięgi organicznie, angażujemy odbiorców we wspólne działania, motywujemy do zakupu np. stoiska targowego lub produktów oferowanych na targach.

Technika ta jest niczym łączenie różnych światów. Przykładem może być najnowsza kampania Międzynarodowych Targów Stomatologicznych KRAKDENT®, w której świat bajek i legend wplatamy w świat medycyny. Podobne zabiegi wielokrotnie stosowaliśmy m.in. przy Międzynarodowych Targach Wyposażenia Hoteli i Gastronomii HORECA®, kiedy świat gastronomii porównywaliśmy do świata muzyków lub sportowców – niosąc przekaz, że „Biznes HoReCa to gra”.

 

O czym zatem powinniśmy pamiętać, tworząc opowiadanie?

1. Zbierz słuchaczy

Zastanów się, do kogo kierujesz przekaz. Poznaj kluczowe potrzeby swoich odbiorców. Dowiedz się czym żyją, z jakimi wyzwaniami się mierzą i przede wszystkim, gdzie można ich spotkać.

2. Rozpal ogień

Określ cel opowiadania, pobudź wyobraźnię, zadbaj o rytm i właściwe napięcie, zaangażuj odbiorców, skup ich uwagę. Pomyśl, co w historii będzie ciekawe dla słuchaczy, nie dla ciebie. Technika storytellingu pomoże ci zbudować zupełnie nowe spojrzenie na kontekst biznesowy marki.

3. Przedstaw bohatera

Każda historia potrzebuje bohatera. Może być nim smoczyca, jak w przypadku wspomnianych Targów KRAKDENT®, mogą być nim szefowie kuchni, jak w kampaniach Targów HORECA®.  Zadaniem bohatera jest zaciekawienie odbiorców, żeby z uwagą śledzili jego losy.

4. Przemyśl narrację

Narracja to najważniejsza część storytellingu. Opowieść należy odpowiednio poprowadzić, tak aby przykuć i utrzymać uwagę słuchacza do samego końca. Metodą jest autentyczność, kreatywność, spójność i konsekwencja. Opowieść nie powinna być zbyt długa i zbyt szczegółowa, ponieważ istnieje ryzyko, że zdekoncentruje słuchaczy. Nie obawiaj się wielowymiarowości i odnoszenia się do różnych kontekstów – w storytellingu jest na to miejsce. Ponadto podczas przygotowania treści należy dokładnie przemyśleć, gdzie będzie ona dystrybuowana. Czy będą to narzędzia digital, czy może jedynie działania offline.

5. Pozostaw niedosyt

Nie każda historia musi kończyć się zdaniem – i żyli długo i szczęśliwie. Historia twojej marki, produktu, wydarzenia może mieć ciąg dalszy. Przemyśl to, być może twój bohater powróci w kolejnej odsłonie kampanii.

A skąd czerpać inspiracje? Mówi się, że najlepsze scenariusze pisze życie, dlatego słuchajmy uważnie naszych klientów i partnerów biznesowych, bowiem ich codzienne zmagania czy zainteresowania mogą być idealnym pomysłem na opowiadanie.

 

Autor: Katarzyna Gościańska - PR Manager, Targi w Krakowie